Waar in de Nederlandse winkelmarkt gaan de hardste klappen vallen door de coronacrisis?
Horeca
‘De grootste problemen voorzie ik in de horeca, nog los van de gedwongen sluiting van nu. Horeca is erg conjunctuurgevoelig. Zodra het economisch goed gaat, geven consumenten meer uit aan eten en drinken buiten de deur. Daardoor kon het aantal horeca-vestigingen de afgelopen jaren sterk toenemen.
Nu er mindere tijden aanbreken, vrees ik dat veel horecaondernemingen zullen omvallen. Consumenten gaan op hun uitgaven letten. Kapotte kleding moet je vervangen, maar eten kun je ook thuis. De omzetstijging van de supermarkten wordt vaak toegeschreven aan het hamsteren, maar dat is maar een deel van de verklaring. Supermarkten krijgen een groot deel van de omzet die eerder nog naar horeca en bedrijfsrestaurants ging.’
A-locaties in middelgrote steden
‘Het wegvallen van horeca zal de detailhandel raken. Er vallen gaten in winkelstraten op centrumlocaties. Leegstand is besmettelijk, want winkelstraten worden minder aantrekkelijk, er komen daardoor minder bezoekers en dat leidt tot omzetverlies retailers en sluiting van winkels.
Kaalslag retailmarkt: winkels verlaten grote stad
Het hardst zal dat gaan in middelgrote steden zonder toeristische functies, want vooral de spontane uitgaven aan horeca zullen dalen. Bij trekpleisters als de grote steden en kustplaatsen zal het effect minder zijn. Vakantiegangers zijn bereid om meer uit te geven aan leuke extra’s. Aan de andere kant profiteren wijkwinkelcentra van de bezuinigingen op buiten de deur eten.’
Woninginrichters
‘Woninginrichters en meubelzaken zijn erg conjunctuurgevoelig. Die branches kregen het in 2008 na het uitbreken van de crisis heel moeilijk. Dat kun je nu weer verwachten. Consumenten stellen grote uitgaven uit. Meubelboulevards gaan het moeilijker krijgen.’
Mode en schoenen
‘Sectoren die het tijdens economische voorspoed al moeilijk hebben, zoals mode en schoenen, zullen het tijdens een economische neergang nog moeilijker krijgen. De sanering in dit deel van de markt zal door de coronacrisis sneller gaan.’
Bron Vastgoedmarkt: interview Gertjan Slob,directeur onderzoek van retailadviesbureau Locatus.
Belangstelling?
Als u als ondernemer wil bekijken welke optie in uw geval de beste is, kunt u vrijblijvend bij ons een oriënterend gesprek aanvragen. Dat gesprek kost u niets en helpt u bij het maken van de juiste keus. U kunt contact met ons opnemen via het contactformulier of bellen met 085-303 74 26.